7 Nisan 2016 Perşembe

İbrahim Tenekeci okumaları sırasında alınmış notlar



Tenekeci okumalarına kronolojik olarak dolayısıyla şiir kitaplarından değil de denemelerinden başladım. kendisini şiirlerinden değilde yeni şafak gazetesindeki (aaa eveet, yandaş medya!) köşe yazılarından tanımam ve de şiir okumaya alışık olmadığımdan buna etken oldu. (bu arada nesirin modern/batı/yunan/maddeci aklın etkisinde kalmış ama nazımında doğu/manevi kalbin etkisinde kalmış ayrımı için önemli olduğunu düşünüyorum. böyle bir etkiye/eksikliğe maruz kalmak kişisel olarak benim için iyi olmayan bir tecrübe tabi). okurken not alma, cümlelerin altını çizme/işaretleme gibi alışkanlıklarım olmadı. ancak yeni bir okuma hedefi/macerasıyla böyle bir alışkanlığa da başlıyor olmak bir kazanım olur inşaAllah.

notlar acemice alındı. o yüzden başlangıçta eser adı yok. uçuş denemeleri'nden bir şey yok çünkü başlı başına notlardan aforizmalardan oluşmuş. tam facebook'luk :)

profil yayınlarına ait şiir kitaplarının tasarımları ilginç. her kıta bir sayfada. kitap zaten incecik, dolayısıyla bir iki şiirde kitap bitmiş oluyor. eskimeyen şairlerin kitaplarında öyle tasalar yok. dolu dolu yazıp sayfalarıda kitaplarıda doldurmuşlar. sezai karakoç'un gün doğmadan'ı ... sayfa. evet bir toplu basım ama dokuza ayrıldığında da pek farklı değil. ibrahim tenekeci'nin 6 adet şiir kitabı var (nisan 2015 itibariyle) toplamda ... sayfa eder. hemde bu haliyle! necip fazıl kısakürek yine aynı şekilde. şiir kitabına yakışıyor mu ondan da emin değilim.

tenekeci şiirindeki mısra/kelime dizilimlerindeki ses uyumunu yakalayamıyorum. kafiyeli veya kafiyesiz fark etmez şiirde olması gerektiğini düşündüğüm o ritim yok. belki de ben şiir okumayı beceremiyorumdur. (23 nisan 2015, güzellik uykusu kitabını okurken.)

güzellik uykusunun son bölümünü sevdim en çok. şairin tanımlamaları var orada. kitabın adı mezartaşı yontucusu da seçilebilirmiş bence.

tenekeci'nin kitapları kronolojik sıraya göre okunursa yükselen bir grafik çizdiği görülür. şiiri iyileşmektedir.

giderken söylenmiştir'i okuyorumda kitaplarının tasarımı hakkında yaptığım eleştiriyi burada yapamıyorum. ışıklandırma çalışmalarındayım. sekiz bölümlük bir şiir. her bölümünde 3-4 kıta var. her bölüm için ayrı sayfalar ayrılmış, iyi olmuş. tenekeci'nin oturup şiir çalıştığını biliyoruz. belki de her çalıştığı bölümü/kıtayı bir sayfaya alıyordur.

işte ağır misafir'de ses uyumu/melodi/ritim öncelenmiş, ortaya çıkmış artık. söylenecekler belli olmuş. söyleyişte bir özgüven var. şiirler tanıdık. tanıdık derken şairin iç bunalımlarının dışa vurumundan, modernleşmek zorunda bırakılan insanın imgesel söylentilerinden ziyade bizden hikayeler var. şiirlerinin isimleride hikayelerle örtüşüyor. bereket, şehirden gelen vs.  kitap diğerlerine göre kalınca (71 sayfa) şiirlerde uzunca ve sayfalar daha dolu. kapak diğer kitaplarında da olduğu gibi çok güzel.

bu arada deneme kitaplarının isimlerininde diğer kitaplarında yer alan şiirlerinden seçildiğini fark ettim. mesela öbür divan kimsenin kalbi kitabında yer alan bir şiir.

giderken söylenmiştir kitabında art arda yer alan dil buran ve yanlış anlaşılan şiirlerinin ismini not etmişim defterime, yanlarına bir yıldız koyarak. kimsenin kalbi'nden ise hiç not almamışım.

1 ve bir arasındaki farka yapılan vurguya dikkat etmek gerek.

düzyazılarını okumak ama para vermek istemeyenler şuraya gidebilirler: http://www.yenisafak.com/Yazarlar/ibrahim_tenekeci/Yazar-Arsiv

kendisi aynı zamanda itibar dergisi'nin genel yayın yönetmedir ki derginin web sitesine www.itibardergi.com adresinden ulaşabilirsiniz.


  • biliyoruz ki helal ile haram bir araya gelirse, haram galip gelir. sadece işimize değil içimize de bakmalıyız."
  • yanlış yapmamak doğru yapmak anlamına gelmez. her koyun kendi bacağından asılmaz.
  • "Allah ihtiraslara değil, ihtiyaçlara cevap verir." ahmet naim efendi
  • selçukluyla, osmanlıyla yaşıt insan ve hayvan yoktur, fakat ağaç vardır.
  • "sevmen aşırı, sevmemen yıpratıcı olmasın." (hadis mi?)
  • kötülük yayılmacı, kabalık kalıcıdır. inatlaşmak ise insani değildir.
  • sadece sağ ve sol yoktur, aşağısı ve yukarısıda vardır.
  • şefkat öyle bir dildir ki sağırda duyabilir, kör de okuyabilir. (hadis mi?)
  • "müşterek bir vicdana dayanmayan devlet fertlerin geçim yeri olur." ziya gökalp
  • "saygı, insanlar arasında maddi ve manevi bir uzaklığı gerektirir. iç içe yaşayan insanlardan, özellikle şehirlilerden saygı adına pek bir şey beklenemez." mehmet kaplan
  • çocuk dünyanın sertliğini giderir, zorluğunu yumuşatır, acısını hafifletir. peki çocuk ne yapar? sizi anayurdunuza yani çocukluğunuza götürür.
  • "bilemem neden ıssız caddedeki kalabalık. / niye cıvıl cıvıl mezarlıklar." ifşaat, üç köpük
  • "toprak uzakta kaldı, elif artık cüzlerde / koçun kanı / dönüp duruyor mercedes'in tekerleğinde." veryansın, peltek vaiz.
  • "baba yarısıdır ölüm, götürü bizi parka / geri getirmez ama kalırız oracıkta." solda sıfır, peltek vaiz
  • "herşeyin annesi sensin fırından gelen koku." bazı kişisel durumlar I, güzellik uykusu
  • "kendimi bırakıyorum kırlara / kırlar ki dünyanın en güzel elbisesi / dinle... mırıldanıyor dünya: / kurulu bir düzenim var, bu kıyamette neyin nesi..." prova, güzellik uykusu.
  • "uzak ihtimaller sultanı baba / dilinin tozunu al, bu da ancak bir dostla / mümkün olur diyorsun." güzellik uykusu
  • "düşmansız yaşamak köreltiyor adamı / insanı yoruyor başkasının şarkısı." güzellik uykusu
  • "bekçiler, günleri tersten giyen o suskun adamlar." genç görünmek isteyen, giderken söylenmiştir
  • "tekrar başa dönelim, evet ölüme / uyumak herkesi zengin gösterir. / ölümdür anlatır bunu bize. / odur, çevresi geniş olan / gerisi kafiye..." göz hakkı, giderken söylenmiştir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder